عضم شورای مرکزی مجمع قرآن و عترت

676 ١١:٩ ق.ظ

عضو شورای مرکزی مجمع قرآن و عترت :

قرآن بستری غنی برای پژوهش است/ پتانسیل فعالیت قرآنی در دانشجویان وجود دارد

اگر زمینه فراهم باشد، خود قرآن بستر بسیار غنی و ارزشمندی است که افراد می‌توانند برای پژوهش در موضوعات مختلفی به آن جذب شوند.

 

نشست عمومی مجمع قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشوربهانه‌ای شد تا با دانشجویان فعال در کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها گفت‌وگو داشته باشیم. یک از این فعالان قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی، محمد دانشگر دانشجوی ترم ششم رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه علوم پزشکی دزفول است که در سمت دبیر کانون قرآن و عترت این دانشگاه مشغول به فعالیت بوده و در انتخابات 25 آذرماه مجمع عمومی قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی این مجمع انتخاب شد. گفت‌وگویی با این دانشجوی فعال قرآنی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چه مدت است که در کانون قرآن و عترت دانشگاه فعالیت می کنید؟

این دومین سال است که من در کانون قرآن و عترت دانشگاه فعالیت دارم.

-  به عنوان یک دانشجوی فعال قرآنی که دومین سال فعالیت خود را در کانون قرآن و عترت دانشگاه می‌گذرانید، ارزیابی شما از فضا قرآنی دانشگاه چیست؟

به نظر من پتانسیل جذب شدن دانشجویان به قرآن و عترت در دانشگاه‌ها وجود دارد. فضای قرآنی دانشگاه خوب است، اما می‌تواند بهتر از این هم باشد. تاکنون کارهای بسیاری در زمینه قرآن و عترت در فضای دانشگاه‌ها انجام شده است، با این حال این پتانسیل در بین قشر جوان وجود دارد که بیش از این به سمت قرآن جذب شوند. باید از این پتانسیل‌ها برای رسیدن به فضای مطلوب استفاده بهینه شود. نسل جوان امروز به فعالیت‌های فرهنگی علاقه‌مند است و اگر بستر برایش فراهم باشد، حتما از برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی استقبال می‌کند.

- به نظر شما چه اقدامات و تدابیری موجب ترویج فرهنگ قرآنی در بین دانشجویان می‌شود؟

مهم‌ترین جاذبه برای قرآن، خود قرآن است و بالاترین چیزی است که در اختیار داریم، اما متاسفانه درک درستی از آن نداریم، نمی‌توانیم جوانان را به درستی به سمت آن جذب کنیم. اعتقاد من بر این است که باید از راه‌های دیگری قشر جوان را به سمت قرآن بیاوریم تاعلاقه و انگیزه فعالیت را در آنها ایجاد کنیم. امروزه در میان اقشار مختلف مردم و جوانان برنامه‌های خیریه، برگزاری بازارچه‌های خیریه و فعالیت در موسسات خیریه علاقه‌مندان بسیاری دارد. همین نوع فعالیت‌ها یکی از راه‌های جذب جوانان و دانشجویان به سمت حرکت‌های قرآنی است که به طور حتم علاقه‌مندان بسیاری دارد، البته انگیزه فعالیت در این زمینه در بین جوانان زیاد است.

- به طور ویژه در فضای دانشگاه چه جنبه‌هایی از قرآن بیشتر مورد توجه دانشجویان قرار می‌گیرد؟

از دیگر راه‌های جذب دانشجویان به فعالیت‌های قرآنی، پژوهش است، اگر زمینه فراهم باشد، خود قرآن بستر بسیار غنی و ارزشمندی است که دانشجویان می‌توانند برای پژوهش در موضوعات مختلفی به آن جذب شوند. به‌علاوه موضوعاتی همچون خانواده و ازدواج بحث‌هایی هستند که از طریق آنها و زیر چتر آنها می‌توان دانشجویان را به موضوع قرآن و عترت جذب کرد.

  بفرمایید قرآن بر زندگی شما به عنوان کسی که به طور ویژه فعالیت‌های قرآنی انجام می‌دهید، چه تاثیری گذاشته است؟

قرآن به‌عنوان یک سرچشمه معنوی، به ذات انسان‌ها متصل است، وقتی انسان در این مسیر قرار می‌گیرد به آرامش روحی و روانی دست می‌یابد. مذهب باعث آرامش انسان است. هنگامی انسان را بیشتر و عمیق‌تر  به آرامش می‌رساند که به فهم و درک آن برسد. من همیشه از خداوند می‌خواهم و امیدوارم که این موقعیت برایم پیش بیاید که قرآن را بیشتر بفهمم و بیشتر درک کنم که اگر چنین شود آرامش ما صد برابر می‌شود.

 


فاقد نظر