بررسی فعالیت ۳ مرکز موجود قرآن‌پژوهی و طب

835 ١٣:١٦ ب.ظ

بررسی فعالیت ۳ مرکز موجود قرآن‌پژوهی و طب

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ضمن تأکید بر تداوم فعالیت‌های پیشین مرکز قرآن و عترت از تلاش برای موازنه فعالیت‌های پژوهشی با تبلیغی و ترویجی خبر داد و گفت: برای توسعه مراکز پژوهشی نخست باید نتایج و خروجی ۳ مرکز موجود قرآن پژوهی و طب را بررسی کنیم.

 

محمد مهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به سه حوزه فعالیتی تبلیغی- ترویجی، آموزشی و پژوهشی قرآنی وزارت بهداشت اظهار کرد: تا کنون بیشتر بر فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی تمرکز داشته و خیلی کم بر فعالیت‌های آموزشی و به ویژه پژوهشی قرآنی در این وزارتخانه پرداخته شده است.

وی افزود: ما به سوی تغییر این موازنه پیش رفته و همایشی را هم با همکاری دانشگاه بقیه الله(عج) و فرهنگستان علوم پزشکی برای پررنگ کردن مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم و سلامت در بهمن‌ماه برگزار می‌کنیم.

بحرالعلوم تأکید کرد: از فعالیت‌های قرآنی وزارت بهداشت بیش از یک کار تبلیغاتی انتظار می‌رود، لذا با حفظ وزنه تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآنی باید بر ابعاد آموزش و پژوهشی نیز افزوده شود.

وی تصریح کرد: برای آموزش قرآن و مفاهیم آن در وزارت بهداشت یک مسأله مهم داشته و آن این است که مدخل ورودی دانشجویان علوم پزشکی، اساتید و کارکنان وزارت بهداشت با آموزش‌های قرآنی سایر مردم متفاوت بوده و در این راستا مذاکراتی را انجام داده‌ایم تا با داشتن طرح و برنامه مشخصی موضوع آموزش را از مسیر دیگری پیگیری کنیم.

بحرالعلوم با اشاره به وجود کنگره‌های قرآنی در راستای امر پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت اظهار کرد: در رابطه با پژوهش‌های میان رشته‌ای قرآن و سلامت یکسری کنگره‌های قرآن پژوهی و طب از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شده که خبرگزاری ایکنا هم بسیار به آن پرداخته است؛ نمی‌توان گفت این کنگره‌ها متوقف شده‌اند اما دیگر از مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت «پمپاژ» نمی‌شوند، بلکه دانشگاه‌ها آن را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: این کنگره‌ها باید بنیه‌ای داشته و خروجی‌های مشخصی داشته باشد، اگر قرار است وقت و هزینه‌ای را صرف آن کنیم باید قبل و بعد آن خوب دیده شود.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با تأکید بر تداوم طرح‌های پیشین مرکز قرآن و عترت عنوان کرد: طرح‌های خوبی که در دوره‌های پیشین مرکز قرآن و عترت انجام می‌شده متوقف نمی‌شوند و حتی کارهایی که در سال‌های گذشته انجام  گرفته دوباره احیا می‌شوند.

وی ادامه داد: احیای کارهای‌ متوقف شده نیاز به بودجه مناسب و طراحی دقیق موضوعات هستند این موضوع به ویژه طرح‌های پژوهشی نیازمند طراحی دقیق هستند؛ همان گونه که یک کار پژوهشی ممکن است ماندگارتر از یک کار تبلیغاتی باشد برنامه‌ریزی آن هم باید دقیق تر باشد.

بحرالعلوم در رابطه با توسعه مراکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت خاطر نشان کرد: برای توسعه مراکز پژوهشی نخست باید نتایج و خروجی 3 مرکز موجود قرآن پژوهی و طب را بررسی کنیم و مفید بودن فعالیت‌های آنها را سنجیده تا بتوانیم این مسأله را به دانشگاه‌های دیگر نیز تعمیم دهیم.


فاقد نظر