روز جهانی بهداشت روان

928 ١٤:١٧ ب.ظ

10 اکتبر (19 مهر ماه) به عنوان "روز جهانی بهداشت روان " و در ایران هفته پایانی مهرماه (24 لغایت 30 /7/95) به نام هفته بهداشت روان نامگذاری شده است.

شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای این روز " کرامت انسانی در سلامت روان:کمک های اولیه روانشناختی و سلامت روان برای همه " است. بهداشت روان علمی است برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی که تمامی زوایای زندگی را در بر می گیرد. بهداشت روان دانشی بسیار کهن می باشد زیرا مشکلات و بیماری های روانی همیشه همراه انسان بوده اند. بیماریهای روانی امروزه سهم قابل توجهی از بار بیماریها و همچنین هزینه های نظام سلامت را شامل می شوند. سازمان بهداشت جهانی در تعریف سلامتی بر بعد بهداشت روان تأکید دارد. با اینحال متاسفانه در بسیاری از نقاط جهان بهداشت روانی و بیماریهای روانی، علیرغم نقش عمده آنها در سلامت عمومی، در درجه اهمیت پایین تری نسبت به سلامت و بیماری های جسمانی واقع شده و مورد غفلت قرار گرفته است .

انسان از دو بعد جسم و روح تشکیل شده است که باید از هر دو بعد محافظت نماید و نیازهای هر دو را برآورده سازد. انسان مضطرب افسرده و بحران زده قرن حاضر بیش از هر زمان به سلامت روان نیازمند است.یکى از شرایط لازم براى دست‏ یابى به سلامت روان، برخوردارى از یک نظام ارزشى منسجم مى‏باشد. ارزش‏ها، اساس و بنیان یکپارچگى شخصیت ‏سالم و سازمان‏ دهنده‏هاى اصلى اعمال و رفتارهاى انسان به شمار مى‏روند. دین با دارا بودن چنین نظام ارزشی موجبات سلامت جسمی و روانی و ارتقای بهداشت روان را فراهم می نماید.از دیدگاه دینی انسان در نظام آفرینش جایگاه ممتازی داشته و اشرف مخلوقات و دارای کرامت است. این دیدگاه به افراد کمک می کند که زندگی خود را به پوچی و انحراف، اعتیاد ، خشونت، افسردگی و مهمتر از همه با گناه هدر ندهند. توصیه دین مبین اسلام به توکل و امید، مثبت نگری، قناعت و انتظارات منطقی،کنترل خشم ، پرهیز از اندوه، خوش رفتاری، نشاط و شادمانی و نیز اهمیت دادن به شبکه های حمایتی عاطفی و اجتماعی همچون خانواده، بیانگر توجه ویژه اسلام به بهداشت روان و نقشی است که در سعادت بشر دارد. مطالعات متعدد نیز نقش باورهای مذهبی را در سلامت روان ، تأیید می کنند.

با توجه به بار قابل توجه بیماری های روانی و تأثیری که این بیماریها بر فرد، خانواده و جامعه می گذارند، و نظر به وجود ارتباط مستقیم بین اختلالات روانی و بیماری های جسمی، توجه به بهداشت روانی ضرورتی انکار ناپذیر است. امید است همه همکاران ضمن توجه و سرمایه گذاری برای سلامت روان و نیز تغییر نگرش از بیماری محوری به سلامت محوری، موجبات تحقق پیشگیری های سه گانه و ارتقاء سطح سلامت روانی افراد جامعه را فراهم نمایند

روز شمار هفته بهداشت روان وسلامت اجتماعی امسال به قرار زیر است :

عناوین روزهای هفته سلامت روان 1395

24 الی 30 مهرماه

عنوان

تاریخ

1. سلامت روان در حوادث و بلایا

شنبه 24 مهر

2. سلامت روان افراد آسیب پذیر در بحران

یکشنبه 25 مهر

3.نقش همکاری بین بخشی در حفظ سلامت روان در حوادث وبلایا

دوشنبه 26 مهر

4.نقش متخصصین حوزه سلامت روان در حوادث و بلایا

سه شنبه 27 مهر

5.سلامت روان دانش آموزان در حوادث و بلایا

چهار شنبه 28 مهر

6.رسانه و سلامت روان در حوادث و بلایا

پنجشنبه 29 مهر

7.نقش مشارکت عمومی در حوادث و بلایا

جمعه30 مهر

 

 

 

 

 

 

 

 


از مجموع 1 رأی

فاقد نظر