در عصر حاضر، روند تغيير ساختار جمعيتي، الگوي بيماري‌ها و فشار مالي بي‌سابقه‌اي كه بر سيستم ارائه خدمات عمومي تحميل شده، ما را نيازمند ارائه رويكردي جدید و متفاوت براي مراقبت بهتر و متناسب با نیازهای مردم حال و آینده مي‌سازد. مردم در اين رويكرد مردم به عنوان خالقان سلامت، كنترل بيشتري بر سلامت خود خواهند داشت و مراقبت‌هاي جامع به‌جاي مراقبت‌هاي پراكنده و نامنسجم توسعه مي‌يابد و منابع موجود در جامعه كه مي‌توانند حامي تغييرات مورد نياز براي ارتقاي سلامت باشند، بيش از پيش مورد توجه قرار مي‌گيرند.

      در برنامه تحول نظام سلامت، برنامه ملي خودمراقبتي به عنوان پنجمين برنامه ملي تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت طراحي و بسته خودمراقبتي در تاريخ 18/7/1394از سوی معاونت محترم بهداشت وزارت بهداشت ودرمان کشوربراي اجرا، به کلیه استانها و شهرستانها ابلاغ گرديد.

      برنامه خود مراقبتی با چهار رویکرد " فردی " با هدف توانمندسازی افراد در مراقبت از خود وخانواده ، "سازمانی" با هدف ايجاد محيط كار سالم از طريق اجراي برنامه­ها و خط مشی‌های ارتقای سلامت در محل کار، "اجتماعی" توانمندسازي جوامع مختلف براي توسعه محيط‌هاي سالم و "خودیاری" توسعه روابط بين فردي مثبت، همدلي و حمایت عاطفی از طریق به اشتراک گذاشتن تجربیات طراحی شده است.

     در شهرستان راز و جرگلان اولین برنامه توجیهی برای پزشکان ، کاردانان منطقه و بهورزان در بهمن ماه سال 1394 و دومین دوره آموزشی در اردیبهشت ماه 1395 توسط گروه آموزش سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار و به دنبال آن برنامه خودمراقبتی با هدف "اجرای 10 درصدی برنامه در هر چهار حیطه تا پایان سال 1395" آغاز شده و تبلیغات آن بصورت گسترده ،  از تریبون های مختلف و همچنین در خلال کمپین های برگزار شده در شهرستان انجام گردید.

     در طول سال گزارشات و شاخصها بصورت ماهانه از کلیه خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت جمع آوری و در پنل خودمراقبتی ثبت ، تحلیل و نقاط ضعف پیگیری گردید.

     پوشش برنامه تا پایان اسفند ماه 1395در حیطه فردی به 12.2% ، سازمانی 16.7% ، اجتماعی 31.4% و خودیاری به پوشش 0.2 % رسید . همچنین اطلاعات و شاخصهای برنامه در پورتال کشوری خودمراقبتی ثبت گردید.

    برنامه عملیاتی برای سال 1396 تدوین و پوشش حداقل 20 درصدی برنامه پیش بینی گردیده است.

 


فاقد نظر