به گزارش روابط عمومی ، صبح امروز آقای دکتر دادرس و خانم عقیلی بعنوان کارشناسان اداره مراقبت و بیماری های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، به همراه آقای ریحانی و آقای چارقدوزی ، کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه ، به منظور بررسی برنامه های واحد مدیریت بحران و خطر ، از شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان بازدید کردند.
همچنین جلسه ای با حضور مدیر و مسئولین ستاد شبکه و بازدید کنندگان برگزار شد.
آقای نعمتی به تشریح وضعیت شهرستان از لحاظ وقوع حوادث و بلایای طبیعی پرداخته و گفت: استان خراسان شمالی یکی از استان های حادثه خیز بوده و بلایایی از قبیل سیل و زلزله و ... هرازچندگاهی خساراتی را به زیرساخت ها وارد می کند.
وی افزود: در همین سیل اخیر خساراتی به واحد های ساختمانی شهرستان وارد شده و بیش از 106 راس دام سبک از بین رفت.
دکتر دادرس ضمن بررسی برنامه عملیاتی واحد مدیریت بحران و خطر ، به بررسی گزارش حادثه سیل اخیر در شهر راز پرداخت.
وی در خصوص اهمیت آمادگی پیش از حادثه گفت: پیش‌بینی و پیشگیری ، اولین مرحله مواجهه با یک بحران است. شناخت سیکل و فرایند بحران‌ها، نقاط حساس، شدت و ضعف حادثه احتمالی و نیز علائم و نشانه‌های احتمالی و... از جمله اقدامات و تدابیری است که دستگاه‌های مسئول می‌بایست مدت‌ها قبل از وقوع بحران‌ها آغاز و به شکل منظم و منسجم پیگیری کنند. با توجه به اینکه در زمان بروز خطر و بحران امکان تدبیر و تفکر وجود ندارد ، بایستی برنامه ریزی ها قبل از بوقوع پیوستن حوادث انجام گیرد. لذا ضروریست که سناریوهایی نوشته شود و با یک برنامه منظم این سناریو ها بصورت مانور اجرا شود تا نقاط ضعف احتمالی مشخص گردد.
دکتر دادرس افزود: مدیریت بحران و خطر تنها وظیفه  مهندسین بهداشت محیط و حرفه ای و کارشناسان مبارزه با بیماریها نیست بلکه بهداشت خانواده ، آموزش سلامت و دیگر واحد ها نیز بایستی مشارکت فعال داشته باشند. و لازم است که هر واحد یک پکیج متناسب با نیازهای خود تهیه کنند تا در زمان بحران در کمترین زمان ممکن اقدامات بهداشتی انجام پذیرد.
وی تصریح کرد: سایر ادارات ذیربط به خصوص مقامات سیاسی و اجرائی شهرستان اعم از فرماندار و بخشدار و ... حتما بایستی در جریان اصول مدیریت بحران و بلایا قرار گرفته و به شیوه مطلوب توجیه گردند. و تمام این امور بایستی قبل از وقوع حادثه صورت گیرد.
سرکار خانم عقیلی نیز با تاکید بر اهمیت پیشگیری از بیماریهای منتقله از آب و غذا گفت : این بیماری ها از جمله  خطرناک ترین و مرگبارترین نوع بیماریها بوده و یک  اورژانس مهم محسوب می شوند. و پیشگیری و کنترل طغیان بیماریهای منتقله از راه آب و غذا به خصوص در پی بلایایی مثل سیل ، نیازمند مداخلات جدی می باشد.
وی ضمن معرفی مراکز آزمایشگاهی معتبر در تهران و تشریح مراحل ارسال نمونه ، تاکید کرد : گزارش فوری و گرفتن نمونه با کیفیت ، جهت تشخیص و تصمیم گیری درباره مداخلات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
خانم عقیلی افزود: ممکن است بلایا و حوادث و یا تشخیص طغیان در ساعات غیر اداری و روزهای تعطیل رخ دهد ، به همین منظور تیم واکنش سریع ، بایستی همواره آمادگی کامل داشته باشند.

در پایان نیز از برخی از نقاط سیل زده و در معرض خطر سیل شهرستان بازدید به عمل آمد.
 


از مجموع 1 رأی

فاقد نظر