نکات لازم جهت نگهداری دارو در منزل

32499 ٨:٥٨ ق.ظ

امروزه در بیشتر خانه ها مقداری دارو نگهداری می شود. این دارو ها معمولاً در یخچال یا در جعبه کمک های اولیه گذاشته می شوند و معمولاً شامل باقیمانده داروهائی است که به طور ناقص مصرف شده اند. از قرار معلوم منظور از نگهداری داروها در منزل این است که یک روزی از آنها استفاده شود. استفاده مجدد از این دارو ها علاوه بر اینکه اغلب خود سرانه و بدون تجویز پزشک و داروساز خواهد بود، احتمالاً کاربرد نادرست داشته و خطر مصرف دارو های فاسد و تاریخ گذشته را هم به همراه دارد.
علاوه بر این امکان مصرف این دارو ها توسط کودکان یا افرادی که اختلالات روحی دارند، وجود دارد، لذا به نظر می رسد ضررهای نگهداری دارو در منزل در بسیاری از موارد بیشتر از فایده آن است. هر وقت یکی از افراد خانواده بیمار شود و نیاز به مصرف دارو پیدا کند شایسته است توسط پزشک معاینه شود و تجویز دارو توسط پزشک معالج انجام گیرد و همان موقع دارو از دارو خانه و تحت نظر داروساز تهیه شود.

با این حال اگر بخواهید دارو در منزل نگهداری کنید بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

- تا حد امکان داروهایی که مورد مصرف نیستند و داروهای بدون برچسب را در منزل نگهداری نکنید.

- دارو ها را حتما در محلی مناسب و در داخل بسته‌بندی و دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

- برخی از دارو ها نیاز به نگهداری دارو در یخچال دارند که روی بسته بندی آنها این موضوع درج شده است و قرار گرفتن آنها در محیط بیرون از یخچال ممکن است باعث از بین رفتن خواص دارویی آنها شود. در صورت درج عنوان ۲ الی ۸ درجه سانتی گراد و یا در یخچال نگهداری شود لازم است دارو در قسمت پایین درب یخچال قرار داده شود و نه در قسمت فوقانی زیرا که دمای آن قسمت پایین تر از ۲ درجه می‌باشد.

- سرنگ و دستکش استریل نیز تاریخ انقضای مصرف دارند. سرنگ و یا دستکش استریل که تاریخ مصرف آن گذشته و یا کاغذ پوشش آنها پاره شده باشد غیر استریل و غیر قابل استفاده است.

- از مصرف پماد و کرم که ترک خورده یا سفت شده یا نشست کرده است، بپرهیزید و آن ها را دور بریزید.

- هرگز دارویی را در جعبه داروی دیگری نگهداری نکنید. همچنین به شرایط نگهداری دارو که روی جعبه دارو یا در بروشور آن ذکر شده توجه کنید.

- توجه داشته باشید داروها بایستی در ظرف اصلی خود نگهداری شوند خارج کردن آنها از ظروف و تقسیم در پاکت‌های کاغذی یا پلاستیکی فساد آنها را تسریع می کند.

- ریختن دارو ها در سرویس بهداشتی یا فاضلاب سبب ورود مستقیم آن به محیط زیست می‌گردد و در خصوص آنتی بیوتیک‌ها موجب مقاومت میکروبی می‌گردد. بنابراین از دور ریختن داروهای تاریخ گذشته و فاسد به روش فوق جدا خودداری کنید.

 

شرایط نگهداری اشکال دارویی مختلف

قرص و کپسول : شامل کپسولهای سخت مثل آموکسی سیلین و نرم مثل پرل ها

الف) انواع خوراکی: به دلیل پایین بودن دمای یخچال نسبت به محیط بیرون، رطوبت بالاتری دارد و در صورت گذاشتن در یخچال زود تر فاسد می شوند.

ب) انواع واژینال: در صورت رعایت شرایط نگهداری و اپلیکاتور یکبار مصرف تا آخر تاریخ انقضا قابل مصرف می باشند.

نکته: در مورد داروهای فله ای، در صورت وجود رطوبت گیر و محکم بودن درب ظرف، ملاک تاریخ انقضاء دارو می باشد.

 

پماد و کرم و ژل:

الف) انواع موضعی: در صورت جمع کردن قسمت مصرف شده تیوپ و محکم بودن درب حداکثر تا زمان انقضا قابل نگهداری است.

ب) انواع چشمی: تا یک ماه از زمان باز شدن قابل مصرف می باشند.

ج) انواع واژینال: بعد از باز کردن تا یک ماه قابلیت مصرف دارند.

 

قطره:

الف) انواع چشمی: این شکل دارویی در صورت عدم تماس در موقع مصرف بعد از باز کردن حداکثر تا یک ماه قابل مصرف می باشد.

ب)انواع گوشی و بینی: در صورت محکم بودن درب ظرف بعد از مصرف در صورت عدم یخ زدگی و تغییر رنگ حداکثر تا پایان تاریخ انقضا قابل استفاده می باشد هر چند باید در نظر داشت که با مصرف تدریجی احتمال تغلیظ آن می باشد

ج) انواع خوراکی: در صورت باز کردن دارو حداکثر تا یک ماه قابل نگهداری است و فقط در مورد قطره نیستاتین بعد از شروع مصرف تا یک هفته دریخچال قابلیت نگهداری دارد.

شربت:

الف) انواع سوسپانسیون: بعد از آماده سازی، در دمای اتاق تا هفت روز و در یخچال تا چهارده روز قابل نگهداری می باشند. به غیر از شربت کوآموکسی کلاو که در صورت قرار دادن در یخچال تا هفت روز قابل نگهداری است.

ب) انواع مایع: بعد از باز کردن باندروم در صورت محکم بودن درب آن و عدم تغییر خواصی مثل بو ، مزه ، رنگ در مورد شربت تا یک ماه و الگزیر تا آخر تاریخ انقضا مصرف می شود. هر چند به جهت تغلیظ دارو با مصرف تدریجی آن استفاده آن در کودکان و سالمندان توصیه نمی شود.

اسپری:

در صورت شستشوی صحیح سیلندر، تا پایان تاریخ انقضا قابل استفاده می باشند.

آمپول:

آمپولها به عنوان داروی یکبار مصرف بوده و بلافاصله بعد از باز شدن باید استفاده و باقیمانده آن دور ریخته شود مگر اینکه در محیط استریل شکسته و نگهداری شود که این موضوع فقط در محیط آزمایشگاه ها امکان پذیر می باشد.

ویال:

این شکل دارویی به صورت چند دوز و چند بار مصرف بوده و ویالهای مایع تا چهارهفته بعد از شروع مصرف قابل نگهداری می باشند. (مانند ویالهای انسولین و لیدوکایین) و درانواع دیگر مقدار باقیمانده بعد از شروع مصرف دور انداخته می شوند و در مورد ویالهای پودری بعد از انحلال با حلال طبق بروشور کارخانه سازنده قابلیت نگهداری دارند.

سرم:

الف: انواع تزریقی: بعد از قرار دادن ست سرم بلافاصله باید تزریق شوند.

ب: انواع شستشو: بلافاصله بعد از باز کردن برای شستشوی زخمها باید استفاده شود، زیرا در غیر این صورت در زخمهای باز می توانند موجب عفونت گردند.

 منبع:

www.pezeshk.us

www.fdo.tums.ac.ir

www.rasanic.com

 

سرکارخانم ساغر رضایی ، مسئول واحد امور داروئی شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان


از مجموع 360 رأی

فاقد نظر