بیماری‌های واگیردار در پشت نقاب رنگارنگ پاییز

860 ١٤:٢١ ب.ظ

پاییز با همه زیبایی‌های خیره‌کننده و سحرآمیز، بدلیل انتقال از یک شرایط جوی به شرائط دیگر، اگر مورد دقت و رعایت قرار نگیرد، به فصلی بیمارزا و رنج‌آور تبدیل خواهد شد، زمان اوج ابتلا به بسیاری از بیماری‌های ویروسی از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا است.
بیماری‌های پاییز را بهتر بشناسیم.
سرماخوردگی پی در پی در این فصل، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و باعث می‌شود که بدن برای پذیرش بیماری‌های دیگر آمادگی بیشتری داشته باشد، در حالی که با پیشگیری و پیروی از چند راهکار ساده می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.
در فصل پاییز با کاهش دما و سرد شدن هوا بیماری‌هایی از جمله سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم، آلرژی و... شیوع پیدا می‌کند که مهم‌ترین آنها سرماخوردگی می‌باشد و معمولا با آبریزش بینی، سردرد، گلودرد، سرفه و تب همراه است.


آنفلوآنزا و سرماخوردگی بیماری رایج پاییز
"ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا با کاهش دما و سرد شدن هوا بیشتر تکثیر پیدا می‌کنند، و ابتدا در مجاری بینی تکثیر می‌شوند و از آنجا شروع به پخش شدن می‌کنند، این ویروس‌ها توسط دست‌های آلوده به چشم‌ها، بینی و دهان منتقل می‌شوند و از این طریق به سایر افراد هم می‌تواند سرایت پیدا کند."
در واقع اگر فردی در خانواده به ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا آلوده و مبتلا شود از طریق ابزار و وسایلی که به آنها دست می‌زند مثل کنترل تلویزیون، گوشی تلفن همراه، دستگیره یا سایر وسایل خانه می‌تواند دیگران را مبتلا کند، اظهار کرد: "به همین دلیل توصیه می‌شود که به محض مشاهده این بیماری تمام فضای داخل خانه و وسایل منزل ضد عفونی و تمیز شوند.

ویروسی که به سهولت تکثیر و منتقل می‌شود
به گفته یکی از پزشکان، ویروس یک ارگانیسم عفونی است که در سلول جای می‌گیرد و در آنجا زندگی می‌کند تا بتواند خودش را تکثیر کند و بعد از تکثیر سلول میزبان را از بین می‌برد، ویروس‌های سرماخوردگی مجراهای بالایی تنفسی را از جمله بینی، سینوس‌ها، حلق و گلو را مورد عفونت قرار می‌دهند در حالی که ویروس آنفلوآنزا قسمت‌های عمیق‌تر دستگاه تنفسی را مورد عفونت قرار می‌دهد و علائم شدیدتری نسبت به ویروس سرماخوردگی از خود بروز می‌دهد.


لطفاً این بیماری را جدی بگیرید
آنفلوآنزا یک بیماری به شدت واگیردار است و معمولا بین یک تا چهار روز طول می‌کشد تا اولین نشانه‌های آن ظاهرشود، و دوران ابتلا به آن نیز حدوداً یک هفته تا 10 روز طول می‌کشد.
آنفلوآنزا به مراتب شدیدتر  و گاهی خطرناک‌تر از بیماری سرماخوردگی ظاهر می‌شود، و اگر در درمان آن کوتاهی شود ممکن است به بیماری‌های تنفسی و ذات‌الریه منجر شود و زندگی فرد را به خطر اندازد؛ به همین دلیل باید سریعا مداوا و درمان شود.

با این روش ساده، مانع شیوع این بیماری شوید
«ساده‌ترین راه شیوع این بیماری‌ها از طریق عطسه یا سرفه فرد بیمار است که افراد دیگر را مبتلا می‌کند، در حالی که اگر بیماران هنگام عطسه یا سرفه از دستمال استفاده کنند و یا ماسک به کار ببرند احتمال شیوع این بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند، تماس افراد آلوده با میز، دستگیره و سطوح عمومی موجب می‌شود که ویروس به راحتی منتقل شود و مستقیماً وارد بدن شود. این ویروس می‌تواند تا هشت ساعت روی سطوح دوام بیاورد به همین دلیل شستن مداوم دست‌ها بسیار مهم و ضروری است."


شستشو و ضدعفونی کردن، راه مقابله با آنفلوآنزا است
کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند برای شست‌وشوی صحیح دست‌ها ابتدا باید آنها را با آب خیس کرد و پس از استفاه از صابون و یا مایع‌های دستشویی به مدت 20 ثانیه دست‌ها به شدت به هم مالیده شود تا اطمینان حاصل شود زیر ناخن‌ها، بین انگشتان، مچ‌ها و سطح پوست کاملاً تمیز و عاری از هرگونه میکروب شده است. دستگیره، شیرآب، ظرف مایع دستشویی، قالب صابون و... درسرویس‌های بهداشتی به ویژه سرویس‌های عمومی مهم‌ترین مکان برای اشاعه بیمار‌ی‌های ویروسی و میکروبی هستند و در صورت استفاده باید نهایت دقت به عمل آید که احتمال انتقال بیماری به حداقل و حتی به صفر کاهش پیدا کند

با راه‌های پیشگیری را آشنا شویم
بنابراین برای تقویت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی، میکروبی و عفونی باید این موارد را رعایت کرد از سوی دیگر، ورزش کردن، پیاده‌روی همیشگی و مداوم، استفاده از هوای سالم ومطبوع و پرهیز از فضاهای دودآلود و آلوده از دیگر عواملی است که به افراد کمک‌ می‌کند در مقابله با بیمارهای ویروسی از خود مقاومت بیشتری نشان دهند. هرچند که به طور صددرصد ثابت نشده که روش‌های زندگی سالم بتواند جلوی بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بگیرد، اما یک زندگی سالم باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن در بهترین حالت خود قرار بگیرد و از ابتلا به بیماری‌های گوناگون جلوگیری شود.
آنفلوآنزا با واکسیناسیون قابل پیشگیری است لیکن پزشکان اخیراً به این نتیجه رسیده‌اند که تنوع ویروس‌ها و درجه مقاومت آنها به حدی است که باید هرسال واکسن‌های جدیدی مطابق با نوع ویروس ساخته‌ شود تا با ویروس مقابله شود، معمولا این واکسن‌ها برای کودکان و افراد مسن که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف‌تر است توصیه می‌شود، اما بهترین راه برای جلوگیری از ابتلاء به آنفلوآنزا و دیگر بیماری‌های ویروسی‌ پیشگیری و به کارگیری روش‌های ساده‌ای است که هرکسی می‌تواند آنها را انجام دهد و پزشک خود باشد.

 

جناب آقای محمد مخدومی، کارشناس مبارزه با بیماریهای واگیر دار شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان


از مجموع 1 رأی

فاقد نظر