به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان، کمیته بررسی علل مرگ و میر شش ماهه اول سال1396، در مرکز خدمات جامع سلامت روستایی تنگه ترکمن با حضور پزشکان، کاردان منطقه، مامای تیم سلامت مرکز و بهورزان خانه های بهداشت تحت پوشش این مرکز برگزار شد.

در ابتدای جلسه کاردان منطقه مرکز خدمات جامع سلامت تنگه ترکمن به ارائه آمار و دلایل مرگ و میر در منطقه پرداخت.

 آقای "مهدی ضرابی" از مشکلات قلبی، سرطانهای گوارشی، هپاتیت و تصادفات به عنوان بیشترین علل مرگ و میر در منطقه نام برد.

در ادامه پزشک مسئول مرکز خدمات جامع سلامت تنگه ترکمن، دلایل احتمالی و قطعی بیماریهای فوق را تشریح نموده و سوء تغذیه، عدم پرهیز از مصرف مواد غذایی مضر و عدم مراقبت دوره ای بیماران فشار خونی، دیابتی و...  را از جمله عوامل تشدید کننده بیماریهای مذکور دانست.

آقای دکتر "علیرضا یوسفی" به اهمیت پیشگیری از مرگ هایی با این علل تاکید نموده و خاطرنشان کرد: غربالگری سرطان در افراد خانواده متوفی و آموزش علائم آن، شناسایی افراد در معرض خطر هپاتیت و ارجاع جهت آزمایشات، مراقبتهای دوره ای افراد مبتلا به هپاتیت جهت جلوگیری از عوارض حاد آن، از جمله اقداماتی است که بهورزان می توانند با انجام آن از بسیاری از مرگ و میرها پیشگیری نمایند.

وی همچنین با اشاره به چند مورد مرگ ناشی از خودکشی در برخی از روستاها، به بهورزان توصیه نمود که در آموزش مهارتهای زندگی، برقرای ارتباط موثر، برگزاری جلسات آموزشی جهت شوراها و استفاده از تریبونهایی مانند مساجد، حوزه های علمیه، نماز جمعه ... در راستای پیشگیری از خودکشی ، بیش از پیش اهتمام ورزند.

 

 


فاقد نظر