نکاتی درباره مسافرت مادران در طول بارداری

685 ١:١٦ ق.ظ

مسافرت در این دوران با هر وسیله ای كه انجام گیرد اصل مطلب آن است كه رعایت احتیاط های خاص در این دوران مد نظر قرار گیرد. باید توجه داشت كه شرایط جسمی همه زنان باردار یكسان نیست و با یكدیگر متفاوت است و شاید مسافرتی كه برای یك خانم باردار بی خطر باشد برای خانم باردار دیگر این طور نباشد.

ضروری ترین نکته: در دوران بارداری از سفرهای غیر ضروری اجتناب نمایید.

وسیله مسافرت

برای زنان باردار مسافرت با ترن و هواپیما بر اتومبیل ارجحیت دارد. نشستن طولانی مدت ممكن است باعث افزایش احتمال تشكیل لخته در وریدها شود. در مسافرت با اتومبیل در صورتیكه خانم باردار حالت تهوع نداشته باشد طی مسافت حتی تا 300 كیلومتر بطور متداوم اشكالی ندارد. البته این در صورتی است كه خانم باردار اقدام به رانندگی نكند. اما اگر فرد باردار، خود اقدام به رانندگی می كند بعد از هر ساعت رانندگی 5 الی 10 دقیقه استراحت نماید و به هر حال رانندگی در ماه آخر بارداری صلاح نیست و در صورت اجبار حتما یک نفر باید خانم باردار را همراهی نماید.

زنان حامله باید تشویق شوند در سرتاسر دوران بارداری در هنگام رانندگی با اتومبیل، از کمربندهای ایمنی سه نقطه ای که وضعیت آنها به درستی تنظیم شده است، استفاده کنند. بخش پایینی کمربند ایمنی باید در زیر شکم زن حامله قرار داده شده و از بخش فوقانی کشاله های ران وی عبور داده شود. کمربند باید طوری بسته شود که زن حامله احساس راحتی کند. بخش شانه کمربند ایمنی نیز به دقت و محکم از بین پستان ها عبور داده می شود. کیسه های هوا نباید در زنان حامله از کار انداخته شوند.

زمان مسافرت

بهترین زمان مسافرت زنان باردار سه ماهه دوم بارداری به خصوص هفته های 20 الی 27 بارداری است. توصیه می شود در سه ماهه سوم بارداری فرد باردار به مسافرت های طولانی نرود. از هفته 28 به بعد ( ماه هفتم به بعد ) تمام خطوط هوایی برای اجازه سفر نامه پزشک متخصص زنان و زایمان را می خواهند و بعد از هفته 36 بارداری نیز عموما اجازه سفر هوایی داده نمی شود.

مسافرت های پر خطر

لكه بینی در سه ماهه اول با خطر سقط همراه است كه باید خانم باردار در چنین شرایطی از مسافرت چشم بپوشد.

داشتن سابقه قبلی فشار خون در دوران بارداری، وجود حاملگی دو قلو و مسافرت های پس از هفته 25 بارداری احتمال ایجاد خطراتی به دنبال مسافرت برای مادر باردار وجود خواهد داشت.

از مسافرت به ارتفاعات بالا نیز باید خودداری شود. زیرا كمبود اكسیژن هوا در ارتفاعات باعث كاهش اكسیژن خون و در نتیجه كمبود اكسیژن دریافتی جنین می شود. زنانی كه خود در ارتفاعات زندگی می كنند برای جبران این كمبود اكسیژن تعداد سلول های خون بالاتری دارند ولی بدن سایر افراد با این محیط سازش ندارند.

باید توجه داشت كه شرایط جسمی همه زنان باردار یكسان نیست و با یكدیگر متفاوت است و شاید مسافرتی كه برای یك خانم باردار بی خطر باشد برای خانم باردار دیگر این طور نباشد.

توصیه های لازم در مسافرت خانم باردار

* قبل از اقدام به مسافرت توسط پزشک معاینه شود و اجازه سفر دریافت دارید.

* در طول سفر بدون تجویز پزشک هیچ دارویی مصرف نكنید.

*در زمان مسافرت به نقاط مختلف از جهت همه گیری بیماری ها در این نقاط سوال كنید و وضعیت واكسیناسیون خود را بوسیله پزشک كنترل كنید.

* در طول مسافرت لباس و كفش راحتی بپوشید.

* برای پیشگیری از حالت تهوع ، مقداری میوه و یا خشكبار همراه خود داشته باشید.

*از مصرف یخ در طول مسافرت اجتناب كنید و از لیوان های یكبار مصرف استفاده كنید.

* میوه و سبزیجات خام و پوست دار نخورید.

 

در طول سفر

* از خوردن گوشت های نیم پز و غذاهایی كه ممكن است قبلا در طی روز چند بار گرم شده باشد خودداری كنید.

* فقط از آب و نوشیدنی های درون شیشه و بطری بیاشامید و نوشیدن چای داغ و شیر پاستوریزه بی خطر است.

*آشامیدن مقدار كافی آب در طول مسافرت بسیار مهم است. به خصوص اگر با هواپیما سفر می كنید. رطوبت هوا طی مسافرت هوایی در حدود 15 تا 20 درصد نگه داشته می شود. ولی وضعیت مناسب حفظ رطوبت هوا بین 40 تا 60 درصد است زیرا رطوبت زیر 20 درصد مثل رطوبت هوای صحرا است. با كاهش رطوبت، رطوبت بدن با تنفس كاهش می یابد و این امر می تواند موجب كم آبی بدن خانم باردار شده و این كم آبی گاه می تواند باعث افزایش خطر زایمان زودرس گردد. زنان باردار باید طی مسافرت هوایی حداقل 2 لیوان آب در ساعت بنوشند.

* هنگام سفر با قطار یا هواپیما نزدیک راهرو بنشینید تا در صورت نیاز، دسترسی به دستشویی آسان باشد و هر ساعت یک یا دو بار در طول راهرو قدم بزنید و نرمش های ساده انجام دهید.

* در صورت مسافرت با ماشین استفاده از كمربند ایمنی اجباری است زیرا اگر ماشین دارای كیسه هوایی (Air Bag) باشد، با استفاده از كمربند در هنگام توقف ناگهانی جنین بندرت صدمه می بیند. بهترین روش بستن كمربند ایمنی نیز آن است كه بند روی پاها را زیر شكم خود و روی رانها قرار دهید و بند شانه ای را بین سینه ها و روی شانه ها قرار دهید.  

* در صورت سفر با ماشین، صندلی خود را تا حد امكان عقب ببرید و پاهایتان را دراز كنید و گاهگاهی آن را تكان دهید.

 

سرکار خانم مریم پیروز مهر مسئول واحد سلامت خانواده، جمعیت و مدارس شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان


فاقد نظر