زودرنجی و درمان آن با 7 راهکار

772 ٨:٢ ق.ظ
  1. منبع ناراحتی را کشف کنید . بهترین راه کاهش زودرنجی کشف منبع ناراحتی شما و چگونگی عملکرد آن است. باید بفهمید اولین بار کی این موضوع شما را رنجانده و فکر کنید برای از بین بردن آن باید چه کار باید بکنید ، همه چیز ساده تر خواهد شد.
  2. مصرف کافئین را کاهش دهید. از آنجایی که مصرف روزانه بیش از حد کافئین منبع افزایش و استمرار تحریک پذیری بسیاری از افراد است، بهتر است برای مقابله با زودرنجی مصرف این محرک را کاهش بدهید.
  3. بپذیرید معمولا مسائل بی اهمیت ما را ناراحت می کنند. اگر از بالا و با دید باز به مسائل نگاه کنیم خواهیم دید چیزهایی که مار می رنجانند آنقدر بی اهمیت هستند که نباید باعث رنجش ما شوند. با خودتان درباره آنچه آزارتان می دهد صادق باشید . به سادگی می توان فهمید بیشتر اوقات چیزهایی باعث ناراحتی و رنجش ما می شوند که به اندازه کافی تحریک کننده نیستند.
  4. زمانی برای آرامش و تنهایی در برنامه روزانه تان بگنجانید. یافتن محلی برای تنهایی و آرامش شما از عوامل متشنج و شلوغ اطراف که تحریک پذیری شما را افزایش می دهد دور می کند . در واقع اگر از زاویه دیگر به موضوع نگاه کنیم ، زودرنجی می تواند هشداری باشد مبنی بر اینکه ذهن تان به زنگ تفریح نیاز دارد . پس باید به فکرتان استراحت بدهید . موسیقی بشنوید ، یوگا تمرین کنید و به مدیتیشن بپردازید. 
  5. با خودتان مهربان باشید. مهربانی با خودتان راه قدرتمندی برای آرام کردن احساسات شدید شماست. با خودتان صادق باشید و قبول کنید زودرنجید و بپذیرید زودرنجی ویژگی ناخوشایندی است. حالا تصور کنید شخصی که واقعا برایش مهم هستید شما را در آغوش گرفته است. این شخص می تواند خود شما باشد . حالا حتما آرام تر هستید
  6. دید خود را وسیع تر کنید . معمولا وقتی می رنجیم یا بهتر است بگویم وقتی دچار زودرنجی می شویم ، آنقدرها هم بزرگ و مهم نیست و حتی اگر موضوع خیلی مهمی هم باشد هیچ کس دوست نداردتا چند روز یا حتی هفته ها از آن رنجیده خاطر باشد و این حس ناخوشایند را برای مدت طولانی تجربه کند . پس وقتی از چیزی می رنجید چند دقیقه تامل کنید و به چیزهایی بیندیشید که از وجود آن ها در زندگی تان سپاسگزار هستید. دوستان تان ، خانواده ، سلامتی و همه چیزهای خوبی که دارید. سعی کنید چشم اندازی عمیق تر از چیزی که ناراحتتان کرده و چیزهایی که خوشحالتان می کند و دوستشان دارید به دست آورید.
  7. خود را از شر انرژی منفی خلاص کنید. از آنجایی که زود رنجی تحریک پذیری افراد را افزایش می دهد ، ناخودآگاه باعث می شود بخواهیم با همه کس و همه چیز بجنگیم و دعوا کنیم . احتمالا فاصله گرفتن از فضایی که باعث رنجش شده ، رفتن به پیاده روی یا دویدن در این مواقع می تواند ایده خوبی باشد چون هیجانات را تخلیه می کند و عصبانیت را کاهش می دهد . اگر در شرایطی نیستید که بتوانید پیاده روی کنید یا بدوید ، می توانید مثلا با مشت زدن به چیزی یا فریاد زدن با صدای بلند ، انرژی ناراحت کننده درونی تان را بیرون بریزید و مطمئن باشید که تخلیه انرژی منفی حالتان را بهتر خواهد کرد. تنفس هوای تازه هنگام پیاده روی و دویدن برای آرام شدن معجزه می کند.

 

سرکار خانم مهسا فریدونیان مسئول واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان


فاقد نظر