به گزارش روابط عمومی، مدیر شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان از برگزاری هفته ملی سلامت مردان ایران در هفته اول اسفندماه با محوریت شعار "ورزش؛ کلید طلایی سلامت مردان" همزمان با سراسر کشور در شهرستان راز و جرگلان خبر داد.

آقای "نعمتی" ضمن اشاره به این مطلب که این برنامه با هدف حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامت برگزار می شود، خاطر نشان کرد: با توجه به شروع برنامه خدمات نوین سلامت جهت گروه سنی 30 تا 59 سال از ابتدای سال میزان مراجعین خانم ها به نسبت آقایان به کلیه مراکز بهداشتی و خانه های بهداشت بیشتر بوده که امید است اطلاع رسانی در این هفته باعث حساس سازی بیشتر مردان نسبت به انجام مراقبت های دوره ای میانسالان در شهرستان شود.

وی در ادامه به بیان برنامه های شبکه بهداشت و درمان شهرستان رازو جرگلان پرداخته و گفت: طی حرکتی نمادین در روز یکشنبه 06/12/1396 که روز بدون خودرو  نام گذاری گردیده، راس ساعت 7:30  صبح، کلیه کارکنان ادارات ، پس از تجمع در محل میدان میدان معلم شهر راز ، با هدف  افزایش فعالیت بدنی پیاده و یا با دوچرخه در محل کار خود حضور یابند. همچنین ارسال بسته های آموزشی به ادارات و اصناف، سخنرانی توسط امام جمعه محترم راز و دیگر بخش ها جهت اطلاع رسانی این هفته همزمان با ویزیت رایگان پزشک و مراقب سلامت، انجام مراقبت های دوره ای جهت مردان، برگزاری کلاس های آموزشی و مسابقات در سطح شهرستان و ادارات از دیگر اقدامات این هفته خواهد بود.

در پایان آقای نعمتی از کلیه ادارات دعوت نمود تا در برنامه های این هفته حضور پر شور داشته باشند و از عموم جامعه به خصوص مردان خواست تا جهت انجام مراقبت های دوره ای به کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت مراجعه نمایند.

 

همچنین آقای "یوسفی" معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان در گفتگو  با روابط عمومی ، در خصوص هفته سلامت مردان ایرانی، اظهار داشت: جمعیت میانسال (30-59 سال)  31 درصد  کل جمعیت  شهرستان را به خود اختصاص می دهد که 47.82 درصد از این جمعیت را مردان و 52.17 درصد آن را بانوان تشکیل می دهند.

خدمات ارائه شده در حوزه بهداشت جهت مردان و زنان میانسال در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت شامل ارزیابی از نظر بیماری های  واگیر و غیر واگیر ، سلامت روان و شیوه زندگی ، همچنین غربالگری سرطان روده بزرگ (تست فیت) برای گروه سنی 50-70 سال در کلیه خانه های بهداشت و پایگاه بهداشتی در حال اجرا می باشد. درصد پوشش مراقبت دوره میانسالی مورد انتظار تا پایان سال 30درصد می باشد که در 6 ماه اول سال به 28 %رسیده است که از این 28% ، درصد کمی را مردان به خود اختصاص می دهند.

وی افزود: با توجه به اینکه بيش از 14 درصد مرگ در جهان را می توان به فعاليت بدني ناکافی نسبت داد، لذا 30 دقيقه فعاليت بدني با شدت متوسط برای حداقل 5 بار در هفته توصیه می گردد. يا 25 دقيقه فعاليت شديد حداقل 3 بار در هفته! البته هرچه ميزان فعاليت بيشتر باشد اثرات مفيد آن بر قلب و عروق بيشتر خواهد بود. در صورت عدم امكان فعاليت براساس تعاريف فوق، رعايت توالي 30 دقيقه به صورت سه دوره 10 دقيقه اي فعاليت بدنی در طول روز نيز تقريبا همان اثرات مطلوب را خواهد داشت.

 


فاقد نظر