اجرای دقیق نظام ارجاع بیماران در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت امری ضروریست.

 

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان در گفتگو با روابط عمومی، به نظام ارجاع به عنوان  یکی از ارکان مهم طرح تحول سلامت اشاره نموده و گفت: بر اساس نظام ارجاع در سیستم پزشک خانواده و بیمه روستایی، درمان بیماران از خانه بهداشت آغاز می گردد.

 

آقای "رضاعلی یوسفی" تصریح کرد: در روستاها بیمار بایستی در قدم اول به خانه بهداشت مراجعه کند و بهورز موظف است که بر اساس دستورالعملهای اجرایی و پروتکل های درمانی ویژه خانه بهداشت، به گرفتن شرح حال، انجام دقیق معاینات، در صورت لزوم درمان دارویی، تکمیل دفتر ثبت نام بیماران و در نهایت پیگیری پس از زمان معین شده، اقدام نماید. و در صورتی که طبق دستورالعمل بیمار قابل درمان در خانه بهداشت نبود، پس از تکمیل دقیق فرم ارجاع و بر اساس وضعیت بیماری، ارجاع فوری و یا غیر فوری به مرکز خدمات جامع سلامت انجام گردد. همچنین پس از معاینه توسط پزشک، خدمات انجام شده برای بیمار، داروها، و مراقبتها و اقدامات لازم در ادامه فرآیند درمان، در پسخوراند ارجاع ثبت شده و جهت پیگیری های بعدی به خانه بهداشت تحویل داده می شود.

 

وی افزود: ارجاع بیمار از مرکز خدمات جامع سلامت به متخصص و مراکز مجهزتر درمانی نیز تنها در صورت درصورت عدم امکان درمان توسط پزشک عمومی انجام می گردد.

 

آقای یوسفی تاکید کرد: رعایت این سلسله مراتب ارجاع کاملا الزامی بوده و به ویژه درمان بیماران در خانه های بهداشت نبایستی فراموش شده و یا مورد بی توجهی قرار بگیرد. چرا که اجرای دقیق نظام ارجاع موجب کاهش مراجعات بی دلیل و بی رویه به پزشک و متخصص و هزینه های مربوطه و افزایش کیفیت در خدمات درمانی ارائه شده به بیماران خواهد شد.

 

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان به طور جدی از کلیه پزشکان و بهورزان خواست که در اجرای نظام ارجاع اهتمام ورزیده و بر کاردانان منطقه و کارشناسان ستادی تاکید نمود که در بازدیدهای خود از مراکز و خانه های بهداشت بر این امر بصورت ویژه نظارت نمایند.


فاقد نظر