مراقبت از نوزاد نارس در منزل

2615 ١:١٢ ق.ظ

تعریف نوزاد نارس:

به نوزادی که قبل از 37 هفتگی از اولین روز آخرین قاعدگی متولد میشود نوزاد نارس گفته می شود. معمولا این نوزادان به دلیل اینکه مدت کوتاه تری در رحم قرار دارند،کم وزن هستند.مشکلات شایع این نوزادان ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله اختلالات تنفسی،بیماریهای عفونی،باز بودن مجرای شریانی در قلب،کاهش قند و کلسیم ،عدم تثبیت درجه حرارت،برگشت غذا از معده ، زردی طول کشیده و کم آبی می باشد. به همین دلیل مراقبت در نوزادان نارس اهمیت ویژه ای دارد.

 مراقبت نوزاد نارس

کنترل درجه حرارت  :

از آنجایی که نوزاد نارس در تنظیم دمای بدن در پاسخ به تغییرات درجه حرارت محیط مشکل دارند،تنظیم دما یکی از مهمترین جنبه های مراقبت از نوزادان نارس می باشد.

درجه حرارت مناسب اطاق برای نوزاد نارس 25-26  درجه سانتیگراد می باشد.لازم است شیرخوار پوشش مناسب داشته باشد ،معمولا پوشاندن کلاه،جوراب و دستکش در روزها و حتی هفته های اول بعد از ترخیص،به خصوص در فصول سرد سال توصیه می شود .کنترل درجه حرارت نوزاد(درجه حرارت مناسب بدن نوزاد با دماسنج زیربغل 36 تا 36/5 سانتیگراد) بهترین راه پرهیز از مشکلات گرما و سرمای بدن نوزاد می باشد.

 

    بهترین و مناسب ترین شیر برای نوزادان نارسشیرمادر می باشد ،زیرا متناسب با نیازهای نوزاد نارس است.

Cloud Callout:     بهترین و مناسب ترین شیر برای نوزادان نارسشیرمادر می باشد ،زیرا متناسب با نیازهای نوزاد نارس است.تغذیه نوزاد نارس:

نوزادانی که قبل از 32 هفتگی  بدنیا می آیند یا وزن کمتر از 1500 گرم دارند باید برای تغذیه آنها از لوله دهانی -معده ای استفاده کرد.

در نوزادان 34-32 هفته با وزن 1600-1400 گرم می توان از فنجان ،قاشق یا قطره چکان استفاده کرد. نوزادان  34-32 هفته و وزن 1800-1600 گرم میتوان شیرمادر را با قاشق داد.

نوزاد نارس نمی تواند در هر وعده مقدار زیادی شیر بخورد چون زود خسته می شود و هم معده او کوچک است و گنجایش حجم زیاد شیر را ندارد.

تغذیه کمکی از 4-6 ماهگی طبق دستور پزشک معالج شروع شود،اما تغذیه با شیرگاو قبل از یک سالگی در این نوزادان ممنوع است.

*خیس بودن کهنه 8-6 بار در روز و وزن گیری روزانه 20تا 30گرم یا هفته ای  150تا 200 گرم بهترین معیار برای وزن گیری مناسب است.

 

غربالگی:

* نوزادان نارس کمتر از 34 هفته با وزن کمتر از 2500گرم بایستی در 1 ماهگی از نظر بیماری شبکیه نارسی توسط چشم پزشک ماهر ویزیت شوند.

* تست شنوایی قبل از ترخیص لازم است در صورت وجود اختلال شنوایی یا کاهش شنوایی مراجعه به متخصص گوش ،حلق و بینی ضروری است.

images* در تمامی نوزادان نارس کمتر از 2 کیلوگرم بایستی در 2-5/1 ماهگی از نظر در رفتگی لگن،سونوگرافی مفصل لگن انجام شود.

واکسیناسیون:

طبق برنامه واکسیناسیون کشوری

نشانه های استرس در نوزاد :

< >تغییر در کیفیت و تعداد تنفستغییر در ضربان قلبعدم تحمل تغذیهکمانی کردن بدنخیرگی غیرطبیعی چشم هامراقبت کانگورویی:

مراقبت آغوشی یا مراقبت کانگرویی روش خاص مراقبت از شیرخواران کم وزن است. نوزاد به صورت برهنه و عمودی در ناحیه بین سینه های مادر و در تماس پوست به پوست با او قرار می گیرد .وقتی مادر در دسترس نیست ،  اعضای دیگر خانواده مثل پدر ،مادربزرگ ، پدربزرگ ، یا سایر بستگان می توانند  مراقبت آغوشی را انجام بدهند.

imagesمزایای مراقبت آغوشی:

< >کاهش استرس،افزایش بهبودی نوزاد، کنترل حرارت،بهبود تغذیه با شیرمادر و بهبود وزن گیری نوزاد

 

 

 


از مجموع 56 رأی

فاقد نظر