روز جهانی مبارزه با سل

1636 ٨:٢٦ ق.ظ

"اکنون زمان عمل است ،وقت پایان دادن به TB است"

                              شعار 23 مهر روز جهاني سل  در  سال 2019    

                        اکنون زمان عمل است  وقت پایان دادن به TB  است

روز جهانی سل، ۲۴ام مارس هر سال، برای ایجاد آگاهی عمومی درباره‌ی سل تعیین شده است. امروزه سل همچنان به عنوان یک بیماری اپیدمیک در خیلی از کشورهای جهان، به ویژه کشورهای درحال توسعه باقی مانده و سالانه موجب مرگ ۱.۵ میلیون نفر می­شود.

این روز یادآور سال ۱۸۸۲ م. است که دکتر رابرت کخ، با اعلام کشف عامل بیماری سل (مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) مجامع علمی را شگفت زده کرد. همزمان با اعلام این موضوع در برلین، شیوع سل در اروپا و آمریکا بیداد میکرد و موجب مرگ هر یک نفر از هفت نفر می­شد.  این کشف دکتر کخ، راهی برای تشخیص و درمان سل گشود.

آشنایی با بیماری سل



سل یك بیماری عفونی واگیردار می باشد . بیماری سل از سال های بسیار دور وجود داشته و افراد بسیار مشهوری نیز در دنیا به این بیماری مبتلا شده اند. این بیماری از قدیم در كشور ما شناخته شده بود. در گذشته به اشتباه تصور می كردند كه نفرین كسی و یا شدت غم و غصه علت اصلی ابتلا به بیماری سل است.

در كتاب های غربی به این بیماری توبركولوز (Tuberculosis) و به اختصار «تی بی» (TB) گفته می شود. بیماری سل یكی از مهمترین بیماریهای عفونی قرن حاضر می باشد كه توانائی درگیر نمودن كلیه ارگان های بدن را دارد ولی ریه ها بیشتر به سل مبتلا می شوند

عامل بیماری سل چیست ؟ میكروبی میله ای شكل (شبیه مداد) و بسیار كوچك به اندازه 000003/0 متر وارد بدن شما شده كه تنها توسط میكروسكوپ دیده می شود. به این میكروب میله ای شكل «باسیل سل» می گویند . باسیل سل چون بسیار كوچك می باشد ، به راحتی در هوا شناور می ماند . چون عامل این بیماری میكروب می باشد ، لذا ممكن است این بیماری از شما به افراد سالم منتقل گردد.

سل چگونه از بیمار به فرد سالم منتقل می شود ؟ میكروب سل به صورت ذرات ریز وارد هوا شده و نظیر سرماخوردگی منتقل می شود . این ذرات در صورتی كه مبتلا به سل ریوی باشید توسط سرفه ،عطسه ، صحبت ، خنده و یا فریاد شما ، ایجاد و در هوا پخش می شوند .

واحد مبارزه با بیماری ها

شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان


از مجموع 5 رأی

فاقد نظر