محور‌ها:(حمایت از همسران و فرزندان، پیشگیری از انتقال کووید در بین افراد خانواده)

با گذشت بیش از یکسال ونیم از شیوع بیماری کووید 19 در دنیا وعوارض ناشی از اثرات بیماری برافراد، خانواده ها وجوامع  خود مراقبتی درانواع  خودمراقبتی فردی، سازمانی و اجتماعی از بعد پیشگیری  از بیماری فراتر رفته وجوامع با عوارض اقتصادی، اجتماعی و روانی ناشی از اثرات بیماری مواجه شده اند. وپرداختن به این موضوع در کمپین ها ومناسبت های مختلف ضروری به نظر می رسد.

زنان با توجه به جایگاه ویژه ونقش های متعدد اجتماعی بخصوص در کادر بهداشت ودرمان اگرچه نیازمند به توجه ویژه هستند اما با توجه نقش محوری در مدیریت خانواده درشرایط فعلی که جوامع دستخوش عوارش ناشی از عوارض کرونا هستند می توانند نقش آفرینی موثری در حمایت از همسران وفرزندان خود داشته باشند.

اگرچه در بسیاری از خانواده‌ها، مردان نیز مسئولیت‌پذیر هستند و در مراقبت از اعضای خانواده با همسران خود همکاری می‌کنند، اما آمار نشان داده است که حتی در این خانواده‌ها نیز زنان حدود ۵۰ درصد بیش‌تر از مردان از اعضای خانواده مراقبت می‌کنند.

درباره راه های پیشگیری واقدامات بهداشتی در منزل ومحل کار ، تغذیه وفعالیت بدنی ونقش زنان در خانواده برای مراقبت از اعضای خانواده مطالب بسیاری از آغاز شیوع بیماری منتشر وآموزش داده شده است. وموضوعی که در حال حاضر مهم وقابل توجه است، اهمیت واکسیناسیون، شناخت عوارض آن ومداومت در رعایت شیوه نامه های بهداشتی است که می بایست در هفته سبا نیز برآن تاکید شود.

اما درحال حاضرحضور مداوم فرزندان در منزل ، تغییر شرایط اقتصادی خانواده ، ابتلا به بیماری وعوارض ناشی از آن واز دست دادن عزیزان و...مشکلاتی برای خانواده  ها ایجاد کرده که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

بنابراین یکی از مهمترین توانمندی هایی که همه افراد جامعه بخصوص زنان می بایست در شرایط فعلی کسب کنند مدیریت استرس است.

چرا کنترل ومدیریت استرس بسیار مهم است؟

 

استرس باعث ایجاد عدم تعادل عاطفی و همچنین سلامت جسمانی  می شود. از طرفی توانایی فرد را برای تفکر واضح، عملکرد موثر و لذت بردن از زندگی محدود می‌کند. مدیریت استرس به فرد  کمک میکند فشار روانی که در زندگی وجود دارد را از بین ببرید.

هدف نهایی داشتن یک زندگی متعادل، با زمان کافی برای کار، روابط، آرامش و تفریح و انعطاف پذیری برای تحمل فشار و پاسخگویی به چالش ها است.

 

 

راه های مدیریت استرس:

1-شناسایی منابع استرس زا: 

مدیریت استرس با شناسایی منابع استرس زای زندگی شروع می‌شود. البته این کار آنقدر که به نظر می رسد ساده نیست. اگرچه شناسایی عوامل اصلی استرس زا مانند تغییر شغل، آسان است. اما شناسایی منابع استرس مزمن پیچیده تر است. برای شناسایی منابع واقعی استرس فرد می بایست به عادت ها، طرز فکر و بهانه های خود دقت کند.وبه سوالات زیر پاسخ دهد:

فرد از نظر جسمی وروحی  چه احساسی دارد؟

در پاسخ به استرس چگونه رفتار کرده است؟

چه کاری برای بهتر شدن احساس خود انجام داده است؟

 

 

2- برای مدیریت استرس می توان از مکانیسم های  دفاعی اجتناب ، تغییر، سازگاری و پذیرش استفاده کرد.

3 – فعالیت بدنی یک تسکین دهنده استرس بسیار موثر است. حتی فعالیت‌های ورزشی روزانه بسیار کوچک نیز می توانند به تدریج تاثیر گذار باشند. اولین قدم این است که فرد حرکت کند.

4- برقراری ارتباط با دیگران

5- وقت گذاشتن برای تفریح وآرامش خود وخانواده 

6- مدیریت  وقت

7- سالم کردن شیوه زندگی 

8- از بین بردن استرس درلحظه 

 

منبع:

"راهنمای برگزاری هفته ملی سلامت بانوان ایران1400"، تهیه شده توسط اداره سلامت میانسالان دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس، مهرماه 1400


فاقد نظر