پیشگیری از مسمومیت با قارچ های خودرو و سمی

285 ١١:٣٥ ق.ظ

 پیشگیری از مسمومیت با قارچ های خودرو و سمی

با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچهای خودرو، همه ساله در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچهای خودرو و سمی روبرو هستیم. چنانچه به آمار بدست آمده از دانشگاه های علوم پزشکی کشور توجه نماییم، مشاهده می شود:

در سال 1396 با 1540 مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچهای خودرو و سمی روبه رو بوده ایم. این آمار از سال 1397 تا 1399 به ترتیب بالغ بر 1726 نفر، 365 نفر، 722 نفر و در نیمه نخست سال 1400 تعداد 828 مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با قارچهای خودرو و سمی بوده است که نشان دهنده تعداد بالای قربانیان و شایع بودن این مسمومیت در کشور ما می باشد و متاسفانه مصرف خوراکی قارچ های خودرو و سمی، منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنانمان شده است.

 

بیشترین مسمومیت در سال 1396 مربوط به شهرهای استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، لرستان، گلستان و کردستان

بیشترین مسمومیت در سال 1397 مربوط به شهرهای استان کرمانشاه، گلستان، لرستان و آذربایجان غربی (ارومیه) و زنجان

بیشترین مسمومیت در سال 1398 مربوط به شهرهای استان لرستان، آذربایجان غربی، اردبیل، تهران و کردستان

بیشترین مسمومیت در سال 1399 مربوط به شهرهای استان بجنورد (خراسان شمالی)، تهران، شهرکرد، گلستان و آذربایجان غربی (ارومیه)

بیشترین مسمومیت در نیمه نخست سال 1400 مربوط به شهرهای استان بجنورد (خراسان شمالی)، تهران، شهرکرد، لرستان و گلستان

 

همانطور که مشاهده می شود در پنج سال اخیر مجموعا 5175 مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچهای خودرو در هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می کنند بروز نموده است. این موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری خواهد بود. به همین مناسبت هموطنان گرامی را به رعایت توصیه های عمومی ذیل دعوت می نماییم تا با توجه به آنها از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از قارچهای سمی پیشگیری شود:

 

  1. از مصرف قارچ هاي خودرو مخصوصا قارچهایی که در کنار تنه درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و يا قارچ هاي جمع آوري شده توسط افراد بومي، خودداري كنيد. برای حفظ سلامت خود و خانواده تان تنها قارچ هايي را كه توسط مراكز مجاز و در بسته بندي هاي داراي مجوز مي باشند، خریداری و مصرف نماييد.
  2. شناسايي انواع خوراكي قارچ از انواع سمي تنها بر اساس خصوصيات ظاهري مانند شكل، رنگ، بو، قوام و مزه مشكل بوده و تنها توسط متخصصان و كارشناسان مجرب قارچ شناسي  و گياه شناسي امكان پذير است. بنابراين به توصيه هاي برخي از افراد در تشخيص انواع سمي از  انواع خوراكي قارچ  توجه نكنيد.
  3. مصرف قارچ ها توسط پرندگان و ساير جانوران اهلي و وحشي، نشان دهنده غيرسمي بودن قارچ براي انسان نمي باشد.
  4. برخي از روش ها و معيارهاي سنتي مانند: تغيير رنگ  قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، يا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رويش قارچ  معيار  علمي و صحيحي براي تشخيص عدم سميت قارچ در همه موارد نيست.
  5. برخي از سموم موجود در قارچ های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآيندهاي آماه سازي غذا مانند: كباب كردن، آب پز كردن، سرخ كردن، بخار پز كردن قادر به تخريب كامل مواد سمي موجود در آن نمي باشد.
  6. در صورت بروز علايم و نشانه هاي گوارشي (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخيري (12-5 ساعت پس از مصرف خوراكي قارچهای خودرو)، هر چه سريعتر بيمار را به مركز درماني تخصصي مسموميت ها  منتقل كنيد. در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از 6 ساعت از مصرف قارچ خودرو) رخ دهد این دسته از قارچها سمیت به مراتب بیشتری دارند و در سالهای گذشته منجر به نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان شده است.
  7. انتقال سريع بيمار مسموم به يك مركز درماني تخصصي مسموميت ها امكان درمان موفقيت آميز را افزايش مي دهد و هرگونه تاخير در اين امر سبب افزايش احتمال شكست درمان و حتي مرگ بيمار مي شود. بنابراين با مشاهده علايم و نشانه هاي باليني اوليه به ويژه از نوع تاخيري در فردي با سابقه  مصرف خوراكي قارچ خودرو، از هرگونه خوددرماني و درمان علامتي پرهيز نموده و بيمار را در اسرع وقت به بيمارستان منتقل نماييد.
  8. در صورت امكان، نمونه باقي مانده قارچ مصرف شده توسط بيمار را براي شناسايي كادر پزشكي در بيمارستان به همراه داشته باشيد.

 

 

 

 

 


از مجموع 1 رأی

فاقد نظر