آمار باورنكردني درباره سيگار

499 ٩:٤٥ ق.ظ

آمار باورنکردنی درباره سیگار، قلیان و سایر مواد دخانی

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، مصرف دخانیات در هر سال موجب مرگ 6 میلیون نفر می شود که  هزار مورد آن به دلیل مواجهه با دود دست دوم مواد دخانی است.

2 درصد موارد سرطان ریه، 15 تا 20 درصد سایر سرطان ها، 75 درصد برونشیت مزمن و آمفیزم و 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیمار یهای قلبی و عروقی در سنین 35 تا 69 سال ناشی از مصرف دخانیات است.

خطر حملة قلبی در افراد مصرف کنندة دخانیات زیر40  سال، 5 برابر سایر افراد است.

بیش از 7 هزار ماده و ترکیب شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که بسیاری از آنها سمی هستند و می توانند منجر به آسیب فوری شوند.

تنباكو همراه با كاغذ و فيلتر و برخي افزودني ها، مواد تشكيل دهنده اصلي سيگار هستند. سوختن اين مواد با هم موجب پديد آمدن بيش از 4هزار ماده سمي و 40 ماده سرطان زا مي شود.

از نظر میزان مواجهه و استنشاق دود، هر فرد مصرف کنندة قلیان در هر وعده، معادل 100 تا 200 نخ سیگار دود حاوی مواد شیمیایی سرطان زا دریافت میکند.

از هر 3 نوجوان سیگاری که به طور منظم سیگار می کشند، یک نفر دچار مرگ زودرس خواهد شد.

تحقيقات انجام شده در دانش آموزان 15 - 13 ساله در132 كشور جهان بين سال هاي 1999 تا 2005 نشان ميدهد كه 46 درصد از دانش آموزان در خانه و 56 درصد از دانش آموزان در اماكن عمومي در معرض دود دخانيات قرار ميگيرند.

بعد از 20 سال سيگار كشيدن، از هر 4 نفر سيگاري، یک نفر فوت ميكند و 3 نفر ديگر به یک بيماري ناشي از سيگار كشيدن مبتلا مي شود و بعد از 40 سال سيگار كشيدن، 1 نفر فوت و یک نفر ديگر به بيماري ناشي از اين عادت ناپسند دچار مي شود.

بيش از 700 ميليون كودك در سراسر جهان در معرض استنشاق تحميلي دود سيگار قرار ميگيرند و اين آلودگي به ویژه در خانه بيشتر است.

اما خبر خوب این است که ترک کردن دخانیات باعث می شود در عرض 20 دقیقه، فشار خون شما پایین بیاید و سرعت ضربان قلبتان نیز کمتر شود. در عرض یک روز، مقدار مونوکسید کربن خون شما به مقدار طبیعی خود برمی گردد و در عرض 2 هفته تا 3 ماه، خطر حمله قلبی در شما کم می شود و عملکرد ریه هایتان بهتر می شود.

 


فاقد نظر