بحرالعلوم در نشست عمومی مجمع قرآن و عترت مطرح کرد:

کانون‌های قرآن و عترت باید کانون اصلاح، بهداشت، درمان و آموزش قرآنی باشند

 

نشست عمومی مجمع قرآن و عترت به منظور برگزاری انتخابات سالانه شورای مرکزی مجمع و با حضور رئیس مرکز قران و عترت وزارت بهداشت برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت، نشست عمومی مجمع قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با حضور 34 نفر از دبیران کانون‌های قرآن و عترت، صبح امروز چهارشنبه 25 آذرماه در مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت برگزار شد.

اگر فعالیت قرآنی در آن شفاء و رحمت نیست مشکلی وجود دارد

محمدمهدی بحرالعلوم، رییس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در این نشست که به منظور برگزاری انتخابات سالانه شورای مرکزی مجمع قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد، بر لزوم بازنگری در برنامه‌ها و ایجاد نوآوری در فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر فعالیت‌های قرآنی و کوشش‌هایی که در سال‌های پس از انقلاب در مورد قرآن در کشور صورت گرفته است، گفت: این فعالیت‌ها مفید بوده و باید استمرار داشته باشد اما در برخی موارد تبدیل به کلیشه‌ شده‌اند. گاهی فراموش می‌کنیم که این فعالیت‌ها و برنامه‌ها برای چه هدفی دنبال می‌شوند و تنها بر روی اجرای برنامه‌ها متمرکز می‌شویم. هدف اصلی از برگزاری مسابقات، نمایشگاه‌ها ، کلاس‌ها و در کل برنامه‌های قرآنی این است که فرهنگ قرآنی در جامعه جا بیفتد.

بحرالعلوم در ادامه با ذکر این نکته که در دانشگاه‌های علوم پزشکی ناهنجاری‌های فرهنگی وجود دارد، اظهار داشت: اگر کانون‌های قرآن و عترت ما نتوانند در خروج از این آسیب‌ها قدمی بردارند،  باید یک بازنگری جدی کنیم. کانون‌های قرآن و عترت باید کانون اصلاح، بهداشت، درمان و آموزش قرآنی باشند.

وی همچنین با یادآوری این که قرآن شفاء و رحمت است، گفت: اگر فعالیت قرآنی داریم که در آن شفاء و رحمت نیست مشکلی وجود دارد و باید به آن فکر کنیم.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در بخشی از صحبت‌های خود به دسته‌بندی مخاطبان فعالیت‌های قرآنی پرداخت و خاطر نشان کرد: طیف اول افرادی هستند که خودشان به فعالیت‌های قرآنی گرایش ویژه دارند و در این مسیر گام برداشته‌اند. طیف دوم کسانی هستند که به قرآن گرایش مثبت دارند اما گامی برنداشته‌اند و اگر برنامه یا فعالیتی مثل مسابقه باشد، حضور می‌یابند. طیف سوم گرایش خاصی به قرآن ندارند و بی‌تفاوتند و طیف چهارم نسبت به قرآن موضع منفی دارند.

بحرالعلوم افزود: عمده مخاطبان ما در گروه دوم و سوم هستند. هنر ما به عنوان کانون‌های قرآن و عترت و مرکز قرآن وعترت این است که در برنامه‌های تبلیغی و ترویجی به سمت طیف‌های خاکستری و بی‌تفاوت برویم.

طبق اعلام وی، بحث آموزش‌های قرآنی از اولویت‌های مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت خواهد بود.

قشر دانشگاهی به تدبر در قرآن بیشتر توجه کنند

در ادامه جلسه حجت الاسلام علوی تهرانی به بیان ویژگی‌های اهل اله پرداخت و اهل قرآن را از اهل اله دانست.

وی در ادامه اظهارات خود گفت: کانون‌های قرآن و عترت به موضوع‌هایی مثل تلاوت  و تدبر در قرآن جدی‌تر نگاه کنند. تلاوت قرآن 26 آداب دارد که بسیاری از افراد از آن اطلاعی ندارند. همچنین تدبر در قرآن از مراتب اهلیت با قرآن است باید از سوی قشر دانشگاهی جدی‌تر به آن نگاه شود.

علوی از فعالان کانون‌های قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست که برای عمل به قرآن از کلیشه‌ها خارج شوند. وی اظهار کرد: برای خروج از کلیشه‌ها باید حرف جدید بزنید و نوآوری کنید تا بتوانید به جذب حداکثری دانشجویان دست یابید. آنچه تا به حال درباره قرآن انجام شده است اگر موثر بود آمار حافظان قرآن در کشور به 10 میلیون نفر رسیده بود. پس متوجه می‌شویم که فرمول‌های قدیمی دیگر کارایی ندارند.

در ادامه این جلسه انتخابات سالانه شورای مرکزی مجمع قرآن و عترت برگزار شد.

 


فاقد نظر