کارشناس مسئول محترم واحد سلامت نوجوانان ، جوانان و مدارس  شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان ضمن تبریک و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ، بر اهمیت توجه به تغذیه مناسب جوانان و نوجوانان در این ماه مبارک تاکید نمودند. ایشان رعایت الگوی صحیح تغذیه را با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام امتحانات به خصوص برای دانش آموزان که سن و سال کمتری دارند ، ضروری دانسته و به برخی از نکات مهم اشاره فرمودند:

- روزه مانع درس خواندن نمی شود بهتر است دانش آموزان درس خواندن را از صبح زود شروع كنند و ساعات آخر روز را براي استراحت بگذارند.

-  از مصرف زیاد مواد قندي ساده  )زولبيا و باميه و انواع شيريني جات(  خصوصاً در  وعده ی سحري اجتناب نمايند، چون مصرف زیاد اين مواد ابتدا سبب افزایش قندخون شده و در پی آن موجب افت قند خون می شود و توانايي يادگيري آن ها را در طول روز كاهش مي دهد.

- چون حجم معده ی آن ها نسبت به بزرگسالان كوچك است، پس بايد به حجم غذاي مصرفي آن ها دقت نمود و تا جاي ممكن وعده هاي غذايي آن ها را اضافه نمود.  در اين افراد،یک افطار سبك و سپس گنجاندن وعده ی شام توصيه مي شود.

-  آن هايي كه سال نخست روزه داري را آغاز ميكنند، به توجهات بيشتري نياز دارند.رعايت تنوع و تعادل در استفاده از تمامي گروه هاي غذايي بسيار مهم و ضروري است و منابع خوب پروتئيني )انواع گوشت، ماهي و حبوبات( بايد در برنامه ی غذايي آن ها گنجانده شود.

-  مواد غذايي مقوي و پر انرژي مانند خرما و موز باید در برنامه غذايي آن ها باشد.

-  از دريافت كافي گروه شير و لبنيات در اين افراد مطمئن شويم )حداقل دو وعده در روز(.

-  در اين دوران از مصرف انواع تنقلات و مواد غذايي كم ارزش، كه فقط پركننده حجم معده هستند بايد خودداري گردد.

-  بعد از افطار براساس توصیه پزشک و متخصص تغذیه از شربت ها و قرص های ویتامین مناسب سن دانش آموز استفاده نمایند تا نگرانی های والدین برای ایجاد کمبودهای تغذیه ای در این ماه بر طرف شود.

- از نکات مهم برای تمرکز و یادگیری در طول روزهای ماه رمضان، تنظیم آب بدن است. برخی به اشتباه فکر می‌کنند که در وعده‌ی سحر باید تعداد بسیاری لیوان آب نوشید، توصیه می‌کنیم که به جای مصرف این همه آب، مواد غذایی استفاده کنید که سبب دفع آب از بدن نشود. یکی از بهترین مواد غذایی که سبب نگهداری آب در بدن و رفع تشنگی در ساعات روز ماه مبارک رمضان می‌شود، مصرف میوه‌جات و سیفی جاتی نظیر زردآلو، هلو ، انگور و هندوانه در وعده‌ی سحر می‌باشد.

 مصرف چای به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کافئین، دفع ادرار را افزایش داده، لذا فرد دچار بی‌آبی و تشنگی می‌شود. البته چنانچه بسیار علاقمند به مصرف چای در وعده‌ی سحر هستید، حتماً آن را کمرنگ بنوشید تا غلظت کمتری از کافئین به بدن وارد شود.

- این نکته را فراموش نکنیم که جهت افزایش تمرکز و تأمین قند کافی برای سلول‌های مغزی، چه در وعده‌ی افطار و چه در وعده‌ی سحر، از نان سبوس‌دار نظیر نان سنگک استفاده کنید؛ چرا که نان سنگک به دلیل دارا بودن سبوس، کمتر سبب افت ناگهانی قند خون خواهد شد

 


از مجموع 7 رأی

فاقد نظر