تغذیه در فصل تابستان

722 ١٩:٣٧ ب.ظ

شرایط آب و هوایی یکی از عوامل تاثیرگذار برسبک زندگی و تغذیه افراد است، در طبیعت نیز  خوراکی‌ها و مواد غذایی متنوعی به فراخور هر فصل رشد پیدا می‌کند. رعایت تغذیه مناسب به فراخور شرایط آب و هوایی و استفاده از مواد غذایی در فصل خود به حفظ سلامت و شادابی بدن کمک می‌کند.
به چند توصیه درباره برخی نوشیدنی و مواد غذایی  در فصل گرم تابستان توجه نمائید:

شیر کاکائو
شیر کاکائو در فصل گرما و به خصوص بعد از فعالیت‌های بدنی زیاد توصیه می‌شود. با مصرف این نوشیدنی مفید بدن علاوه بر دریافت میزان قابل توجهی آب از انرژی ، پروتئین و کلسیم نیز بهره مند می‌شود. با این حال توجه کنید که شیر کاکائو را زیاد شیرین نکنید و در مصرف آن دچار افراط نشوید.

چای و قهوه
در گرمای شدید هوا نوشیدن قهوه یا چای زیاد توصیه نمی‌شود، به دلیل اینکه این نوشیدنی‌ها خواص ادرار آور  داشته و موجب دفع آب بدن می شوند. البته مصرف این نوشیدنی‌ها به میزان متعادل مشکلی به وجود نمی‌آورد. اگر چای یا قهوه جزو  نوشیدنی‌های مورد علاقه شما است بهتر است در گرمای زیاد آن‌ها را به صورت ولرم میل کنید تا حرارت بدنتان را بیشتر نکنند.

نوشیدنی‌های یخ
سعی کنید نوشیدنی تان حتماً خنک و گوارا باشد، اما نوشیدنی‌های تان را پر از یخ نکنید و از مصرف نوشیدنی‌های خیلی خنک و به اصطلاح تگری بپرهیزید چون این کار باعث ایجاد کرامپ‌های شدید و دردناک در معده و ایجاد شوک در بدن می‌شوند.

سبزیجات و میوه های تابستانی
مصرف میوه و سبزیجات تازه به حفظ سلامت پوست، گوارش، قلب و عروق و در کل سلامت بدن کمک می‌کند، با این وجود در تابستان مصرف سبزیجات باید با احتیاط باشد.  لازم است سبزیجات را پیش از مصرف به خوبی با آب و نمک ضدعفونی کنید و در مصرف سبزیجات خارج از منزل بسیار احتیاط کنید. میوه و سبزیجات آلوده باعث بروز بیماری‌های عفونی و گوارشی می‌شوند که گاهی بسیار خطرناک و حتی غیرقابل درمان هستند و در تابستان شیوع بیشتری دارند.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی علاوه بر داشتن سطح بالایی ازآنتی‌اکسیدان و ویتامین ث، محتوی مواد فیتو‌شیمیایی مفیدی مانند لیکوپن نیز هست. این خواص در کاهش شماری از بیماری‌های مزمن به‌ ویژه انواع سرطان بسیار  مؤثر است. مصرف گوجه بصورت سالاد ، آب گوجه و حتی به عنوان میوه موجب خنک شدن بدن می شود.

ماهی آزاد
مصرف ماهیها به خصوص ماهی آزاد به عنوان منبع خوبی از پروتئین و چربی امگا-۳ ، در کاهش بیماری‌های قلبی که از مهم‌ترین علل مرگ افراد می باشد ، مؤثر است. ماهی آزاد دارای طبع سرد بوده و غذای مناسبی برای فصل گرما محسوب می شود.

سس‌ها و ادویه ها
معمولا غذاها و سالادها با سس و ادویه خوشمزه‌تر می‌شوند، ولی مصرف زیاد آنها در تابستان می‌تواند باعث احساس سنگینی و گرما ، نفخ ، سستی و التهاب پوست و مخاط گردد. پیشنهاد می‌شود از سس‌ها که جزوخوراکی‌های پرکالری و حاوی مقدار بالایی از نمک هستند همواره دوری کنید.

غذا‌های سرخ‌شده
غذا‌های سرخ‌شده و تنقلات می‌توانند باعث چاقی‌تان بشوند و بر روی صورتتان جوش و آکنه ایجاد کنند، در  تابستان، بدن زمان بیشتری برای گوارش این نوع غذا‌ها نیاز دارد؛ بنابراین به‌جای مصرف مقدار زیادی ساندویچ ، پیتزا و سیب‌زمینی سرخ‌کرده ، بیشتر از میوه‌های تازه ، آبمیوه‌های طبیعی و ساندویچهای خانگی که از لبنیات و سبزیجات تازه تهیه می شود، مصرف نمایید.



 


فاقد نظر