10-16 هفته بزرگداشت سالمندان

373 ١٣:٨ ب.ظ

سازمان ملل در سال ۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد. 

سالمندی دوره ای از زندگی است که از ۶۰ یا ۶۵ سالگی شروع می شود. معمولا این دوره با کاهش یا افت توانایی های جسمی، فکری، اجتماعی و... همراه می باشد. به دلیل وقوع تحلیل و ایجاد ضعف در سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن، سالمندان بیشتر از سایر افراد درمعرض ابتلا به بیماریهای مختلف قرار دارند.

از نظر اجتماعی نیز سالمندان با تحولات زیادی در زندگی روبه رو می شوند. برخی از این رویدادها عبارت است از: بازنشستگی، یائسگی، سپرده شدن به خانه سالمندان به وسیله فرزندان، فوت همسر و...

به هر حال مهم ترین مشکلات سالمندان که به نوعی برای اطرافیان هم مشکلاتی ایجاد می کند، به خطر افتادن سلامتی و استقلال آن ها و احساس تنهایی و گاهی هم حس بی ارزشی در روابط با دیگران است.

لذا با توجه به آسیب پذیر بودن این گروه سنی اجرای برنامه هایی منظم ، منسجم و همه جانبه جهت حمایت روحی و جسمی از سالمندان جهت افزایش کیفیت زندگی و ارتقاء سطح سلامت آنان توسط مراجع و ارگانهای مختلف، ضروری می باشد.

در این راستاو با هدف توجه به سلامت و تکریم سالمندان ۱۰  تا ۱۶ مهرماه ، هفته سالمند نام‌گذاری شده است.

بر اساس شعار امسال روز جهانی سالمند که « آینده‌ای بهتر با مشارکت سالمندان» نام گذاری شده است، عناوین روزهای هفته سالمند به شرح زیر انتخاب شدند::

دوشنبه ۱۰ مهرماه: روز سالمند، ایثار و مقاومت

سه شنبه ۱۱ مهرماه: روز سالمند و مناسبت‌های مذهبی

چهارشنبه ۱۲ مهرماه: روز سالمند و سبک زندگی سالم

پنجشنبه ۱۳ مهرماه: روز سالمند و امنیت اجتماعی

جمعه ۱۴ مهرماه: روز سالمند و ارزش‌های فرهنگی و دینی

شنبه ۱۵ مهرماه: روز پدربزرگ، مادر بزرگ و انتقال تجربیات

یکشنبه ۱۶ مهرماه: روز سالمند، توانمندی و مشارکت

 

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان


از مجموع 1 رأی

فاقد نظر