هفته ملی سلامت بانوان

461 ١:٥٤ ق.ظ

انتخاب شعار محوری"سلامت زنان در دوره کرونا"

بنا به گزارش روابط عمومی، هفته ملی سلامت بانوان ایران (سبا) از فردا چهار شنبه با شعار "سلامت زنان در دوره کرونا " آغاز خواهد شد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان رازو جرگلان با بیان اينکه همه ساله آخرين هفته مهرماه بعنوان هفته ملي سلامت بانوان ايران (سبا) نامگذاري شده است، افزود: در سال جاري با توجه به همه گيري کوويد ۱۹ ، شعار محوري "سلامت زنان در دوره کرونا" براي هفته ملي سلامت بانوان انتخاب شده است.
 وی با اشاره به وظایف زنان در مواجهه با همه گیری کووید ۱۹ خاطر نشان کرد: علاوه بر بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در زنان، نگرانی های مرتبط با سلامت مادر و نوزاد در دوره بارداری و پس از زایمان در این همه گیری، افزایش وظایف و مسئولیت های زنان در دوره همه گیری در خانواده، وظایف سنگین زنان برای اقدامات پیشگیرانه و مراقبت از بیماران مبتلا در خانواده، وظایف زنان برای اداره امور فرزندانشان در شرایط تعطیلی مدارس، مشکلات ناشی از مرگ و بیماری همسران، مشکلات زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست و بدرفتاری ها و آسیبهای آنان درون خانواده، فشارهای اقتصادی ناشی از تعطیلی و قرنطینه ها و... آسیبهای جدی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی زنان وارد می کند.
 یوسفی گفت: در این شرایط کارکنان نظام سلامت از بهورز، مراقب، ماما، پرستار و نیروهای خدماتی که اکثریت آنان را زنان تشکیل می دهند، با مخاطرات جدی سلامت جسم و روان مواجه هستند.
وی  تاکید کرد: بانوان برای گذار از این دوره سخت زندگی نیازمند آگاهی، هوشیاری و حمایت همه جانبه در خانواده و جامعه هستند بنابراین هفته آخر مهر همزمان با هفته ملی سلامت بانوان، امسال به این وجه مهم همه گیری کووید ۱۹ توجه ویژه ای معطوف خواهیم داشت.

در ادامه ایشان روز شمار هفته ملی بانوان را بدین ترتیب بیان نمودند:

 پنجشنبه۲۴ مهر، زنان پیشگامان خود مراقبتی و حفاظت از خود و اعضای خانواده در پیشگیری از کووید ۱۹؛

 جمعه۲۵ مهر روز پاسداشت و تکریم بانوان فداکار کادر بهداشت و درمان به عنوان پیشتازان پیشگیری و درمان  کووید ۱۹؛

شنبه۲۶ مهر به نام « شیوه زندگی سالم زنان و کووید ۱۹ با تاکید بر چاقی به عنوان  عامل وخامت کووید۱۹،

 یکشنبه ۲۷مهر نیز روز «سلامت باروری زنان (روابط زناشویی، بارداری و زایمان ایمن و سالم) در همه گیری کووید۱۹؛

دوشنبه ۲۸مهر روز زنان و سلامت روانی در همه گیری کووید۱۹؛ 

سه شنبه ۲۹مهر روز نقش زنان در ترویج منابع معتبر آموزشی و اطلاعات معتبر و پیشگیری از انتشار باورهای غلط در باره پیشگیری و درمان کووید۱۹

 چهارشنبه ۳۰مهر روز  پیشگیری از آسیبهای شغلی و اجتماعی زنان در اپیدمی کووید۱۹


فاقد نظر